luni, 31 august 2015

Cum sa depasim fricile copiilor si adultilor pas cu pas?




Metoda de a aborda frica progresiv este cea mai eficienta. A-l arunca pe copil in apa pentru a invata sa inoate – si la propriu si la figurat – este o metoda riscanta, care nu ia in considerare nevoile copilului si care de multe ori produce efectul invers. Principiul care sta la baza recomandarilor de pana acum este cel al expunerii gradate a copilului la situatia in care simte frica. El se aplica si la alte frici ale copiilor – dar si ale adultilor – care nu au fost abordate in materialul de fata. Expunerea gradata inseamna ca incepem cu o situatie care ii provoaca copilului gradul cel mai redus de frica si il invatam mai intai sa gestioneze acea situatie. 




Poate fi nevoie de mai multe incercari pentru ca cel mic sa invete abilitatile necesare de a se descurca in acea situatie. Apoi putem trece la o situatie noua, putin mai solicitanta decat prima, lasand din nou copilului posibilitatea de a incerca de mai multe ori. Gradat, trecem spre situatii care reprezinta provocari tot mai mari pentru copil, asigurandu-ne ca lectiile anterioare au fost bine invatate. Fiecare treapta depasita trebuie celebrata ca un rezultat important obtinut de copil. La fiecare noua situatie mai dificila, reasigurati copilul ca va primi sprijinul dvs. imediat. In situatiile dificile, invatati copilul sa foloseasca strategii care sa-l ajute sa faca fata solicitarii: 

• Pe copiii mai mici (de 3-6 ani) ii puteti invata ca atunci cand le este frica, sa-si spuna afirmatii care sa le dea curaj, de genul ‘mama se intoarce repede’, ‘pot sa fiu curajos’. Stabiliti impreuna cu el care sunt afirmatiile cele mai potrivite.

• Pe copiii mai mari de 7 ani ii puteti invata sa se gandeasca in mod realist la situatia in care le este frica, cu ajutorul unor intrebari de genul: ‘Ce s-a intamplat data trecuta intr-o situatie similara, cand imi era frica la fel ca acum?’ sau ‘Cat de probabil este sa se intample lucrul de care mi-e frica?’ Explicati copilului ca aceasta este o strategie pe care o poate folosi chiar atunci cand ii este frica, si il va ajuta imediat.

• Dati copilului exemple proprii de strategii pe care le-ati folosit dvs cand v-a fost frica – nu ca reteta pe care s-o urmeze, ci ca punct de pornire pentru a gasi propriile strategii. Ganditi-va ce strategii folositi acum – copilul va observa reactiile cand va este frica si poate adopta modelul dvs. Abordarea prin expunere treptata are multe beneficii. Copilul se obisnuieste sa nu evite situatiile in care i se face frica – metoda care ar intensifica frica, ci sa le confrunte. El observa ca, desi ii este frica, nu i se intampla de fapt nimic rau, iar frica este si ea o emotie gestionabila. Fiecare treapta depasita inseamna o realizare pentru copil, care il motiveaza si ii creste stima de sine, ne  informeaza Alina Ioana Ciocodan, psiholog.

Abilitatile formate si exersate in fiecare situatie cu care se confrunta copilul il vor ajuta pe viitor sa se descurce in imprejurari noi sau dificile. Copilul invata ca frica nu este ceva ce trebuie sa dispara pentru totdeauna – nu ar fi realist si nici sanatos – ci este o emotie cu care putem trai, pe care o putem gestiona, pe care este bine sa o acceptam ca parte a unei vieti emotionale sanatoase.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu